Vitamín A

21. července 2013 v 8:32 |  Zdraví na talíři

Vitamín A je vitamín, který v čisté formě načerpáte jen z jídla živočišného původu. Pro-vitamín A, skupinu karotenoidů ve žlutém a oranžovém ovoci a zelenině, ze které si tělo "áčko" vytváří, promění jen zdravé střevní buňky. Jinak karotenoidy zůstanou, jak jsou. Opouští tělo v nezměněné formě nebo se uloží v podkožním tuku a zbarví kůži dožluta.


Karotenoidy a retinol

Vitamín A se vyskytuje v několika biochemických formách.

Skupina rostlinných látek zvaných karotenoidy, funguje jako materiál, ze kterého si tělo vitamín A vytváří. Ten neznámější - betakaroten - je v mrkvi, dýni, žluté paprice, broskvích, meruňkách nebo žlutém melounu.

Hotový vitamín A se jmenuje retinol. Nejvíc ho obsahuje olej z jater mořských ryb, je ve vnitřnostech jako jsou játra a ledvinky, ve vejcích a mléčných výrobcích.



Málo…

Nedostatek vitamínu A je velký problém rozvojových zemí. U nás se považuje za výjimečný, protože jeho zdroje jsou celoročně snadno dostupné a taky si ho naše tělo umí uložit a ze zásob postupně čerpat.

Problém nastává ve chvíli, kdy máme dlouhodobě oslabená střeva a k tomu výhradně vegetariánsky zásobený špajz.


Kolik třešní, tolik višní?

Teoreticky by mělo být jedno, jestli míchaná vajíčka k snídani nahradíme mrkvovou šťávou. Ale platí to jen pro zdravá střeva. Podvyživené a zanícené střevní buňky zvládají jen část své práce a tak je z betakarotenu nedostačující množství vitamínu A, případně žádné.

Při nedostatku vitamínu A (kromě šerosleposti, snížené imunity, popraskané zubní skloviny nebo suché kůže) vázne vznik, dělení a růst buněk, které má vitamín A (konkrétně kyselina retinová) na starost. Jedno z míst, kde vznikají, dělí se a rostou nové buňky nejčastěji, je tenké střevo. Aby optimálně fungovalo, potřebuje neustále obnovovat enterocyty - střevní buňky. Takže potřebuje vitamín A. Jenže dostatek vitamínu A zase vyžaduje zdravé střevní buňky, které by ho vytvořily. Je to vztah slepice - vejce. Není jasné, co je příčinou a co následkem.


Olej z tresčích jater

Při oslabeném trávení zkrátka není vegetariánství ideální. Ale aby toho nebylo málo, má i vstřebávání retinolu z vajec nebo vnitřností svou záludnost. Vyžaduje dostatek žluče a pankreatických enzymů, kterých mívají lidé s oslabeným trávením taky nedostatek. I když má tělo vitamínu A víc než na vegetariánském jídle, stejně to pořád nemusí stačit.

Poškozené střevo pořádně nevstřebá ani syntetické formy vitamínu A - retinyl-palmitát, retinyl-acetát nebo etretinát. Přírodní a nejspolehlivější zdroj je olej z tresčích jater. Čajová lžička rybího oleje (5ml) poskytne 400 mikrogramů vitamínu A. Kolik ho potřebujeme?

DDD vitamínu A (podle WHO):

0 - 2 měsíce: 150 - 350 mikrogramů denně
1 - 3 roky: 200 - 400 mikrogramů denně
4 - 6 let: 200 - 500 mikrogramů denně
7 - 10 let: 250 - 700 mikrogramů denně
11 - 15 let: 250 - 1000 mikrogramů denně
Dospělí: 300 - 1000 mikrogramů denně

Vitamín A je ve vyšších dávkách toxický, taky proto se k doplňování jeho čistá forma obecně nedoporučuje. Aby se ale dosáhla jeho toxická hladina, musel by člověk užívat skutečné maxidávky - víc než desetinásobek DDD a to po dobu několika týdnů. V případě dospělých by to bylo 20 čajových lžiček denně. Takovou dávku by nikdo neužil najednou a už vůbec by ji neužíval po delší dobu.

Na trhu je velké množství rybích olejů, ale většina je v kapslích. Asi nejkvalitnější tekuté oleje jsou norské oleje Carlson nebo Möller´s.

Nabízí se i olej z konzervy těch milých rybek (ve vlastním oleji), který se dá jednoduše slít, přibližně týden vydrží v lednici. Ale užívala bych ho asi jen jako první pomoc, tady je jejich test (jen orientačně, už je z r. 2011).

S tím, jak dostatek vitamínu A obnovuje střevní sliznici (ovšem ve spojení s dietou) a trávení se upravuje, se dobře vstřebává i retinol z českých zdrojů. A nakonec si střevo poradí i s betakarotenem. Zkratku ke zhojení střev a dobrému osídlení mikroflórou pomocí kyslíku a heřmánkového čaje mám právě rozepsanou. Je účinná a jednoduchá. Podstatně jednodušší než sehnat magnesium peroxid, který kyslík do střev dopraví. :)


Zdroje informací:

Kniha: Dr. N. Campbell-McBride: Syndróm trávenia a psychológie
 


Komentáře

1 Lenka Lenka | Web | 9. srpna 2014 v 11:48 | Reagovat

A zas jsem se dozvěděla něco nového :-) Děkuji za článek!

2 Charlotte Charlotte | 13. srpna 2014 v 8:12 | Reagovat

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama